Handpresso Domepod

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Handpresso Domepod op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Leo Smith 08-08-2011
Geschreven voor: Handpresso Domepod

OK, ik geef toe dat het er nogal bizar uitziet als je een product beoordeeld met louter tienen, terwijl je het apparaat pas twee weken bezit....maar in mijn bescheiden opinie is dit product het meer dan waard.

Ik wist van het bestaan van de handpresso maar heb er nooit enige aandacht aan geschonken, vooral omdat ik tot enkele jaren geleden geen koffiedrinker was. Langzaamaan ben ik dit bruine goedje echter steeds meer gaan waarderen en toen ik in mei jongstleden een kopi Luwak dronk was ik eigenlijk voorgoed verkocht.

Omdat een echte espressomachine vooralsnog niet kan prijken op de begroting was de eerste stap een Bialetti Moka Express. Prima koffie maar geen echte espresso. Toen liep ik in Baarn bij de Golden Coffeebox de handpresso tegen het lijf. Na enige aarzeling wegens de prijs, ben ik alsnog overstag gegaan. Daar heb ik dus geen spijt van.

Dit apparaat is inderdaad een one purpose apparaat. Je kunt er slechts één ding mee en dat is koffie zetten, maar die koffie is dan wel meer dan het drinken waard, mits je goede koffie gebruikt met de goede maling. Daar kan je koffieverkoper je natuurlijk alles over vertellen. Het apparaat is in twee varianten verkrijgbaar, die voor pads en voor gemalen losse koffie. Ik heb de laatste.

Het apparaat voelt stevig aan en dat leidt in ieder geval al snel tot de conclusie dat het met de duurzaamheid wel goed zit. Ook de rubberen afdichtring heeft nog geen krimp gegeven. Mocht die wel problemen geven, er is een tweede vervangingsring bijgeleverd. Het lijkt op een handpomp voor je fiets, zo eentje die aan je framestang zit bevestigd. Die pomp je op tot 16 bar (iets minder kan ook heb ik gemerkt, zonder dat dat tot echt smaakverlies leidt), daarna giet je heet water in je kopje om deze voor te verwarmen, eventueel wat heet water in de handpresso om deze ook voor te verwarmen, je vult het filtertje met koffie, stampt deze een beetje aan met het handvat van de pomp of met je lepeltje, filter in de hanpresso, vastzetten met de domepod, omkeren, op je koffiekopje plaatsen (eerst water daar uit gooien), op het knopje drukken zodat de luchtdruk op de domepod komt en voilà...een lekker bakje koffie. Een beetje spelen met het knopje kan er voor zorgen dat de zettijd van de koffie precies zo is dat de koffie al zijn smaken kan afgeven aan het water, rond de 23 seconden.

Vergeleken met de espressomachine van ruim €700,- van de buren doet mijn handpresso daar niet voor onder. De smaak is slechts een fractie minder. Voorwaar een geweldig resultaat voor een handbediende machine. Ik vind hem elke euro waard. Een groot voordeel is dat de handpresso een prima reisgenoot zal zijn. Als je gaat kamperen kun je toch van een lekkere espresso genieten. Alleen even heet water zetten en de goede koffie meenemen.

De Handpresso Wild Domepod staat op dit moment met stip op nummer één om de aankoop van het jaar 2011 te worden.